QUARTET GERHARD

Mozart i Schubert

DISSABTE, 27 de NOVEMBRE. 19H CASAL FAMILIAR

  • Lluís Castán, violí
  • Judit Bardolet, violí
  • Anna Puig, viola
  • Jesús Miralles, violoncel

Considerat un dels quartets amb més projecció a nivell europeu, el Quartet Gerhard es distingeix per la seva remarcable sensibilitat pel so i per un respecte profund per la música com a un dels majors valors humans.

Com a quartet les seves principals influències han sigut a Basilea (Rainer Schmidt), Berlín (Eberhard Feltz) i Hannover (Oliver Wille), on van obtenir la primera Matrícula d’Honor en Màster de Música de Cambra de tota la història de la Hochschule.

Guanyadors de diversos premis nacionals i internacionals, el Quartet Gerhard ha participat a importants escenaris internacionals com la temporada de música de cambra Stadt-Casino de Basilea (Suïssa), el festival de quartets de corda de Bordeus i el Festival Radio France Montpellier (França), el Mozartfest de Würzburg i Heidelberger Frühling (Alemanya), temporada Musikamera a La Fenice de Venècia (Itàlia), al cicle Muzenforum a Bloemendaal i al Muziekgebouw (Holanda) dins del marc de la String Quartet Biennale Amsterdam 2020.

També han estat convidats a Festivals d’estiu de prestigi com la Schubertiada de Vilabertran, Festival Pau Casals del Vendrell, Porta Ferrada, Aix-enProvence i Verbier. De la Temporada 18/19 a la 20/21 són artistes residents al Palau de la Música de Barcelona i a l’Auditori Josep Carreras de Vila-seca.

És destacable el seu compromís amb la música de nova creació, actuant a esdeveniments rellevants com el cicle del CNDM de Madrid (Espanya), Nuit de la Création a Aix-enProvence (França) i a l’Arnold Schoenberg Center de Viena (Àustria).

Les seves interpretacions han estat retransmeses per Catalunya Música, RNE (Radio Nacional de
España), NDR i SWR (Alemanya), i BBC (UK) i France Musique (França).
A nivell discogàfic cal destacar el seu àlbum Portrait (Seed Music 2016) - premi de la crítica al millor CD 2016 - i un llançament amb obres de Kurtag, Berg i Schumann sota la prestigiosa discogràfica Harmonia Mundi International.

Propers compromisos a destacar, el seu debut a Hamburg (Elbphilharmonie) i el llançament d’un nou CD.

Enllaç a la seva pàgina web: http://gerhardquartet.com

Programa del concert

Quartet en Si b Major K458 “La Caça” W.A. Mozart (1756-1791)

Allegro vivace assai
Menuetto and Trio. Moderato
Adagio
Allegro assai

Quartet en Sol Major D887 n.15 Franz Schubert (1797-1828)

Allegro molto moderato
Andante un poco moto
Scherzo. Allegro vivace - Trio. Allegretto
Allegro assai

 

 

Notes sobre les obres:

Quartet en Si b Major K458 “La Caça”

El Quartet de corda núm. 17 en si bemoll major, K. 458, és una composició de Wolfgang Amadeus Mozart acabada el 1784 a Viena. Fou introduït en el quadern d'obres que portava el mateix Mozart el 9 de novembre de 1784. És el quart dels Quartets Haydn, dedicats a Joseph Haydn. Se'l coneix amb el sobrenom de «La caça».

Ni Mozart ni l'editorial Artaria van donar aquest sobrenom de «La caça» a l'obra. John Irving afirma que el sobrenom procedeix del caràcter i els trets de la peça, tot observant que:

"Per als contemporanis de Mozart, el primer moviment del K.458 evocava evidentment el tòpic de la chasse; els principals components són el compàs de 6/8 (de vegades, caracteritzat per un temps feble accentuat) i les melodies amb triades fonamentades en els acords de tònica i dominant (sens dubte contenint des de les limitacions físiques pròpies de les trompes de caça actuals fins a les notes de les sèries harmòniques)."

És amb molt el més popular dels sis quartets i, en molts aspectes, és el que es troba més a prop dels quartets primerencs de Haydn.La seva popularitat es reflecteix en el fet d'haver estat emprat en diverses pel·lícules, com a Les aventures de Huckleberry Finn, Mystery Date i Star Trek IX: Insurrection.

 

Quartet en Sol Major D887 n.15

El Quartet de corda núm. 15 en sol major, D. 887, és l’últim dels quartets de corda que va escriure Schubert. Fou compost només en deu dies: del 20 al 30 de juny 1826. Només el primer moviment va ser interpretat en vida del compositor en un concert organitzat per ell mateix a Viena el 26 de març del 1828. La primera execució integral del quartet no va ser fins el 1850. Aquesta obra va ser composada amb el transfons del fracàs públic del quartet precedent, el quartet en Re menor “La Mort i la Donzella”. Schubert està immers en un període de dubtes sobre ell mateix: la seva existència, el reconeixement que no li arriba... Aquest sentiment d’incomoditat i d’urgència fa possible el naixement del Quartet en Sol Major, l’elecció de la tonalitat pot suposar una revenja enfront l’anterior; una recuperació de les forces, una nova aventura. A més la profunditat en l’expressió i la grana intensitat sonora a vegades fan pensar en una simfonia. És remarcable que Schubert concedeixi en aquest quartet una importància particular al violoncel, amb els violins i la viola fent un paper més secundari d’acompanyament.

En definitiva, les idees, la diversitat, la recerca d’unitat i a vegades la violència, poden ser característiques d’aquest quartet, malgrat la rapidesa de la seva concepció.